2023 - אודיו - עיברית - אמריקה הצפונית/ ארה"ב/ קנדה - דירוג sivi ★★ - כתר - להט"ב - תרגום

טעמם המתוק של ענבי המוסקדין/ פמלה טרי

​Please scroll down for an English review.

לילה, אחיה הנרי ואחותם הקטנה אביגייל גדלו בעיירה קטנה בג’ורג’יה, דרום ארה”ב. אביהם נהרג במלחמת ויאטנם, ואימם ג’ניבה שלטה ביד רמה בכל אספקט של חייהם. ביום שבו סימו את לימודיהם, לילה והנרי עוזבים את העיירה ולא מסתכלים לאחור. הם רק לעיתים נדירות חוזרים לבקר ואף אינם מהרהרים במה שהותירו מאחור. אחותם אביגייל נשארת בעיירה עם אימם.

עד שיום אחד, אחרי שנים, מגיעה השיחה שמחזירה את לילה לבית אימה. אימא ג’ניבה נפטרה. גופתה נמצאה בסוכת המוסקדין כשהיא אוחזת בכפית ישנה שהיתה שייכת ללילה. הדבר המטריד יותר הוא שהיא הותירה הנחיות מפורשות ביחס להלוויה שלה. בעצם לרצונה שלא תיערך לה הלוויה.

סימני השאלה מניעים את העלילה.

לילה ואחיה הנרי יוצאים במסע לגילוי הסודות שאפפו את חייה של אימם ג’ניבה.

“בפעם הראשונה שאימא מתה ברחתי והתחבאתי בסוכה של גפני המוּסקָדין. אימא נשאה בידיה מגש מלא בכוסות תה קר והקיפה איתו את הבריכה. אֶבּיגֵייל שמה לה רגל, ואימא נפלה. אני חושבת שאבּי לא באמת הקדישה הרבה מחשבה למעשיה לפני ששלחה את רגלה. זה היה סתם דחף, כמו להתעטש, והמעשה הסתיים עוד לפני שבכלל הבינה מה קורה. אימא הייתה אמורה רק ליפול לבריכה. אבּי שיערה שאימא תכעס, ושהיא עצמה תחטוף עונש, אבל זה הכול. אולי זה היה אפילו הופך לסיפור מצחיק שאפשר לספר בין אנשים. אבל לא, אימא פתחה את הראש על רצפת הבטון עוד לפני שנפלה למים, ושקעה כמו אבן עד לקרקעית בזמן שכולנו רק ישבנו והסתכלנו. דם אדום צף על פני המים כמו צבע לצביעת ביצי פסחא. העולם ספר עד שלוש, ואז כולם החלו לצרוח. נדמה לי שהדוד אוֹדי הוא ששלף אותה החוצה מהבריכה, אבל בשלב זה כבר התחלתי לרוץ. אחר כך אמרו לי שהיא מתה, בדיוק כמו שחשבתי. במשך דקה או יותר היא לא נשמה כלל, עד שהדודה ג’ו סילקה את כולם מהדרך והתחילה להלום על החזה שלה כמו שדופקים על סטייק, ואימא התעוררה וירקה המון מים עם כלור. אבל אז כבר הייתי עמוק בתוך סוכת המוסקדין, התחבאתי בין שריגי הגפן והתרגלתי למחשבה שאימי מתה.”

גרעין העלילה מסקרן וגם הסיפור המשפחתי חזק מאוד. אבל הכתיבה ואופן חשיפת הסודות והפתרון שלהם לא מספיק טובים.

התקדמות העלילה מזכירה פרבולה הפוכה, היא מתחילה חזק ומסקרנת. הפרולוג לדוגמא מצויין. בהמשך העלילה הולכת ודועכת ככל שמתקדמים למרכז הספר. לקראת הסוף כשמגלים את הסיפור המשפחתי היא מתרוממת שוב.

יש בספר גם חלקים לא אמינים. בכדי לא לספיילר אדגים על מקרה שולי. האחים נוסעים במשך שעות לפגוש את הדוד, לא ישנים כל הלילה ואז גם חוזרים ליום שבו הם יקבלו את פניהם של המנחמים. אין שום היגיון בנסיעה של מספר שעות הלוך ושוב ללא שינה בכדי להגיע לביתה של אימם ולקבל את המנחמים. זה גם לא ראלי שאדם שרק הגיע לבית אימו יצא בנסיעה של מספר שעות לאורך כל הלילה ואז גם יחזור לנקודת המוצא כל זה בלי שינה.

אני מניחה שזו בעיקר בעיה של עריכה, כי ישנם בספר חלקים מצויינים שגם כתובים היטב.

סה”כ קריאה טובה אבל לא מספיק טובה בכדי להעניק ציון גבוה יותר.

טעמם המתוק של ענבי המוסקדין/ פמלה טרי

הוצאת כתר, 2022, 300 עמ’

דירוג SIVI –

דירוג: 2 מתוך 5.

איכות אודיו

דירוג: 3.5 מתוך 5.


Lila, her brother Henry, and their younger sister Abigail were raised in a small town in the southern United States, Georgia, to be specific. Sadly, their father was killed during the Vietnam War, leaving their mother, Geneva, to take care of them. After graduating from high school, Lila and Henry left town and rarely returned. They didn’t even think about what they had left behind. Abigail, on the other hand, stayed in town with their mother.

Lila is summoned back to her childhood home after a long absence, receiving a phone call that shakes her to the core. It is the news of her mother, Geneva’s, sudden and untimely passing. To make matters even more unsettling, Geneva’s lifeless body was discovered within the walls of the Muscadine Tabernacle, clutching a mysterious spoon from Lila’s past. But what truly disturbed Lila is the peculiar request her mother left behind – a fervent wish to forgo any traditional funeral arrangements.

A story full of intrigue and suspense begins to unfold, as Lila and Henry delve into the secrets and mysteries hidden within her family’s history.

Lila and her brother Henry embark on a journey to uncover secrets about their mother, Geneva.

The plot and family story are intriguing but poorly executed.

The plot’s progression can be likened to an inverted parabola, with a strong and intriguing start showcased in the prologue. However, the plot loses its momentum as the story progresses towards the center of the book. Towards the end, as the family story is unveiled, the plot picks up again and reaches a satisfying conclusion.

The book has some unreliable parts, and to avoid spoilers, I’ll give an example of a questionable scene. The brothers travel for hours to meet their uncle, stay up all night, and then return home during the day to receive comfort. It seems illogical for them to travel back and forth for hours without sleeping, only to return to their mother’s house to receive comforters. Also, it’s unrealistic for someone who just arrived at their mother’s house to embark on a nocturnal journey of several hours and then return to the starting point without getting any sleep.

I think the book has some excellent parts but has editing issues.

Overall, it is a good read but needs to be better to give a higher score.

🤞 קבלו מייל מרוכז אחת לשבוע!

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.