2024 - אודיו - עיברית - דיסאוטופיה - דירוג sivi ★★ - מקור - פוסטקפ - פרדס

כשל זיכרון/ שמעון אדף

"כשל זיכרון" היא אחת מארבע נובלות במייזם פוסטקפ של מכון וון ליר. על המייזם המעניין ניתן לקרוא בקישור הבא: קליק.

פוסט- קפיטליזם כשמו כן הוא: הסדר כלכלי הנגזר מקפיטליזם. המייחד את הסדר זה הם שני תהליכים שצירופם מוביל להסדר חברתי כלכלי שוויוני וצודק יותר:

התהליך הראשון הוא האצה טכנולוגית המובילה ליתירות העבודה האנושית. תהליך זה מוביל בהכרח להרחבת שעות הפנאי של האדם וגידול תוחלת החיים שלו.

התהליך השני כרוך במשברי אקלים ואסונות אקולוגיים שחייבו את בני האדם להגירה והתארגנויות במבנים חברתיים חדשים הגוברים על ההסדרים לאומיים ומדינתיים וכן על הסדרים של קניין ובעלות פרטית. ביטול ההסדרים הקיימים, הלאמת המשאבים הסביבתיים והמשאבים שבבעלות פרטית בידי ישויות "על" מאפשרים מחד פרנסה לכלל החברים בקבוצה, מאידך הם מתחשבים בסביבה ובמגבלות ניצול המשאבים של כדור הארץ.

"כשל זיכרון" אינה עוסקת בתהליכים הללו ולמעשה נראית תלושה באקו סיסטמה הרעיונית שבה מתרחשות שלושת הנובלות האחרות.

במרכזה, דמותו של דריה שבזי אברך בהווה, שמטפל באימו שלוקה בתופעה רפואית יחודית, כשל זיכרון שגורם לה לחוות את אירועי העבר כאילו הם המתרחשים בהווה.

במקביל, הוא מוזמן לשימוע בדבר המצאת ה"אנימפרוב". ממשק שמנפיש סרטים וסדרות ישנים. את הממשק המציא כשעוד נקרא דר סרגוסטי, ילד חילוני שנאלץ לחיות במשפחה חד הורית עם אביו, לאחר שאימו עזבה.

דמותו של דריה שבזי מורכבת. כילד שחווה התפרקות משפחתית, הוא מחפש את התשובות בדת. הוא נקלע לחילוקי דעות ומתחים מומצאים עם דמויות שונות ומאוד היה קשה לי לעקוב אחרי חוט המחשבה שמוביל אותו.

כל נסיון לקשור את הנובלה הזו לשלושת הנובלות האחרות ולפוסט קפיטליזם נועד לכישלון. היא אומנם מתרחשת באותו עולם שבו מתרחשות שלושת הנובלות האחרות, והשפה שלה היא אותה שפה של מושגים, אבל היא מנותקת מהפוסט קפיטליזם ויכלה להתרחש בכל עולם אחר שאדף היה ממציא.

בזמן שהקורא נאבק להפנים בצעדי תינוק את העולם הפוסט קפיטליסטי ואת כלליו, אדף מבצע קפיצת סלטה משולשת באוויר ומכניס לקלחת לא רק את השפעות המעבר על בריאות הגוף והנפש של היחיד, אלא גם את השפעות המעבר על בריאות הגוף והנפש של הקהילה ואת מקום הדת בקוהזיה האישית והקהילתית.

לא נהנתי מהנובלה הזו. אני חושבת שהרעיונות מפוזרים מידי, לא מגובשים מספיק ואני לא חושבת שזה קשור לאורך הנובלה אלא לסגנון הכתיבה.

כשל זיכרון/ שמעון אדף

הוצאת פרדס, 2023, 164 עמ'

דירוג SIVI –

דירוג: 2 מתוך 5.

איכות אודיו

דירוג: 5 מתוך 5.

פוסטקפ #

לדף הסידרה –

🤞 קבלו מייל מרוכז אחת לשבוע!

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.