For English review, please scroll down.
לירז, מאור ודנית חברים טובים מהילדות. לאחר מערכת יחסים כושלת, לירז עברה להתגורר עם מאור בדירת שותפים.
כאשר המשטרה קובעת שדנית התאבדה בקפיצה מגג הביניין שבו עבדה, לירז ומאור שבורים. לירז אינה משלימה עם תוצאות החקירה. דנית היתה חברתה הטובה, היא מכירה אותה ואין לה ספקות שחברתה הטובה לא קפצה מגג הביניין אל מותה.
לירז משכנעת את מאור שנדרשת חקירה מעמיקה. מאור, חוקר משטרה, מקבל אישור לבצע חקירה סמוייה מוגבלת בזמן. יש ללירז ומאור חודשיים להוכיח שמדובר ברצח מכוון ושדנית לא התאבדה.
כך, לירז מתחילה לעבוד במקום העבודה בחברת פרסום שבה עבדה דנית בתקווה שהיא תצליח לחשוף חוט חקירה שהמשטרה לא חשפה.
מספר ימים לאחר התחלת עבודתה בחברה, לירז נחשפת במקרה לשיחת טלפון של מנכ”ל החברה, גור. לירז מבינה שמשהו לא טוב קורה בחברה והנורות האדומות מהבהבות כאשר גור יוצא לחופשה ללא תשלום ובמקומו מגיע מנכ”ל חדש צעיר וכריזמטי בשם שחר.
למרות שלירז ושחר לא מסתדרים, אין לה ברירה, היא חייבת להבין מה קורה בחברה הזו ולבסס את החשדות שלה.
“שעון החול” הוא ספר הביכורים של הסופרת. העלילה משלבת סיפור פשע עם רומנטיקה. בחלק מהפרקים העלילה נגררת והסופרת מתמקדת מידי במערכות יחסים שאינן תורמות להתקדמות העלילה – לדוגמא מערכת היחסים בין לירז לאקס שלה.
הסופרת משקיעה הרבה מלל בבניית מערכת היחסים הרומנטית בין שחר ללירז, בכדי לשכנע את הקוראות שיש פה תהליך של התקרבות. כל המלל הזה מגיע על חשבון עלילת המתח, שלצערי אינה בנויה טוב. בשלב מסוים של הספר (בערך ב 65% מהספר) שתי העלילות שוקעות לתוך חדגוניות צפויה ונמנום.
הדמות של לירז מייצרת תחושה של חוסר אמינות וחוסר קוהרנטיות: הסופרת מנסה לצייר אותה כדמות חזקה ואמיצה שיוצאת להילחם על הצדק ולחשוף את מי שלדעתה רצח את חברתה הטובה. היא כביכול מוסיפה עומק לדמות, בכך שהיא מתארת את ההתאוששות של לירז מטראומה של אלימות בזוגיות.
יחד עם זאת, ככל שהסופרת מעמיקה בתיאור מערכת יחסיה של לירז עם האקס שלה ומעמיקה בתיאור התגובות שלה, מתגבשת בקורא התחושה של לירז כדמות בכיינית וקורבנית. בנוסף, לא אחת במחצית הראשונה של הספר כל רישרוש גורם ללירז לברוח בצרחות בהלה. ככה שלא הצלחתי להבין באיזה עולם (אולי בעולם השלישי) המשטרה משתמשת בבחורה צעירה ומעורערת רגשית ונפשית, כסוכנת סמויה ושתולה שנועדה לחשוף רוצח.
סה”כ הרעיון מאחורי העלילה מעניין, אבל הביצוע לא טוב מספיק. מורגש שזה ספר ביכורים ומורגש שחסרה כאן הדרכה של עורך טוב. התוצאה של כל אלה בוסריות ועלילה נגררת ופחות מעניינת.
שעון החול/ שירן זרביב־שמחי
הוצאת יהלומים, 2023, 343 עמודים
דירוג SIVI –
איכות אודיו –
Liraz, Maor, and Danit have been inseparable since childhood, their bond strengthened by shared experiences and mutual trust. After a failed relationship, Liraz sought solace in the familiar, moving in with Maor in a shared apartment.
When the police determine that Danit committed suicide by jumping from the roof of the building where she worked, Liraz and Maor are broken. Liraz disagrees with the results of the investigation. Danit was her best friend, she knows her and has no doubts that her best friend did not jump from the roof of the building to her death.
Liraz, unwavering in her belief, persuades Maor that a thorough investigation is necessary. As a seasoned police investigator, Maor secures permission for a time-limited undercover operation. Liraz and Maor, with a deadline looming, embark on a mission to prove that Danit’s death was not a suicide but a deliberate murder.
With determination, Liraz immerses herself in the workplace at the advertising company where Danit worked, hoping to uncover a thread of investigation that the police overlooked. She faces numerous challenges and risks, but her resolve remains unshaken.
A few days after starting her job at the company, Liraz is accidentally exposed to a phone call from the company’s CEO, Gur. Liraz realizes that something terrible is happening in the company, and the red lights flash when Gur goes on unpaid leave and is replaced by a young and charismatic CEO named Shahar.
Despite the friction between Liraz and Shahar, she is compelled to delve deeper into the company’s affairs to substantiate her suspicions.
“The Hourglass” is the author’s debut book, a compelling blend of crime and romance. However, at times, the plot meanders, and the author’s focus on relationships, such as Liraz’s with her ex, seems to detract from the main narrative.
The author spends a lot of time building the romantic relationship between Shahar and Liraz to convince the readers that there is a process of rapprochement here. Unfortunately, all this text comes at the expense of the tense plot, which needs to be better constructed. At a certain point in the book (about 65% of the book), both plots sink into predictable monotony and lethargy.
The character of Liraz creates a feeling of unreliability and incoherence: the writer tries to paint her as a strong and brave character who goes out to fight for justice and expose the person she believes murdered her best friend. It supposedly adds depth to the character by describing Liraz’s recovery from the trauma of domestic violence.
As the writer delves deeper into Liraz’s relationship with her ex and her reactions, the reader’s perception of Liraz as a whiny and victimized character solidifies. Moreover, the frequent instances of Liraz fleeing in panic at the slightest disturbance in the first half of the book raise questions about the plausibility of her character. It’s difficult to comprehend a world, perhaps a third world, where the police would employ a young, emotionally and mentally disturbed girl as an undercover agent to uncover a murderer.
Overall, the idea behind the plot is interesting, but the execution needs to be better. This is a debut book, and the guidance of a good editor needs to be included here. The result is immaturity and a dragging and less exciting plot.
לגלות עוד מהאתר Sivi's Books טעם הספרים
Subscribe to get the latest posts sent to your email.