Please scroll down for an English review.
קורס נוסף מבית Great Corses, ההרצאות בסידרה הזו מתייחסות לקנון היצירה של ג’ין אוסטן ובעיקר לעיבודים שבוצעו לספריה במהלך השנים.
המרצה, פרופסור לרומן האנגלי במאות ה- 18 וה- 19, והיא עוסקת בעידן הריג’נסי בתרבות הפופולארית. לפי האתר שלה, תחומי עיניין אחרים שלה כוללים גיוון והכלה באקדמיה ורומנטיציזם וגזע בספרות. בפתיח של ההרצאות היא מבהירה שהנטייה הטבעית שלה היא לרומאנים מהמאה ה-19 שעוסקים במיגדר וגזע, כך שהיא לא הבחירה הטבעית לדון בספר.
סידרת ההרצאות הזו קצרה ( כשעה וחצי) ולאחר פרק שבו היא מתארת את העלילה שלהספר, היא מתמקדת לעיבודים הקולנועיים של הספר.
כהכנה להרצאה, היא נסעה לאנגליה, וקראה את הרומן בבית מלון בעיר באת’ וניסתה להבין מדוע הרומאן עדין משפיע גם היום במאה ה- 21 עד כדי כך שסידרה של שונדה ריימס, כמו ברידג’רטון, נראית כמושפעת מתקופת הריג’נסי למרות שהיא מתמקדת במאה ה – 18.
חלק מהמשיכה של הספר נעוצה בדמותה של ליזי בנט, אישה עצמאית, חדה, שמסיקה מסקנות ממה שהיא רואה, אינה מפחדת מגברים ודחתה שתי הצעות נישואים ראויות למרות שבכך היא סיכנה את העתיד של בנות המשפחה. בנוסף, מוקד המשיכה של ספר נעוץ בנושאים שהוא עוסק בהם ובעיקר בחיים במשפחה שעושה בושות, באמא שאפתנית וצעקנית, באב פאסיבי אגרסיבי ובמצבם הכלכלי שמחייב אותם לחפש נישואים ראויים לגברים ממשפחות מבוססות. בצלילה לעומק, עיניין הנישואים והמצב הכלכלי מקרינים על האפשרות לניידות חברתית, או העדר האפשרות הזו.
אחד מהדברים שמאוד מפריעים לי בהרצאות מהסידרה הזו (יש שתי סדרות, אחת מלווה ב PDF שמסכם את ההרצאות והשניה לא) היא העדר PDF שמאפשר מעקב אחר הטיעונים המרכזיים של המרצה. העובדה היא שאחרי שעה וחצי של האזנה, אני זוכרת מעט מאוד מהנושאים שעולים בהרצאות האלה.
דבר נוסף שהפריע לי בסידרה הזו, הוא שלמרות שמוטיבציה של הסופרת, המרצה פחות מתייחסת לאופן שבו קוראים מהמאה ה 21 מתייחסים לספר ותכנים שלו ויותר מתייחסת לבני התקופה של אוסטן.
לדוגמא היא מדברת על חוקי הירושה והמשמעות שלהם לנשים בתקופה ההיא כולל התייחסות לבית של מר דארסי, אבל אז בחדות היא חותכת לביקורת על העיבוד משנת 2005, שבו כיכבה קיירה נייטלי עליה נטען שהיא יפה מידי.
בפרק אחרי זה היא דנה בעיבודים קולנועיים נוספים ובשחקנים הגבריים שכיכבו בהם. היא מתעמקת בשאלה האם דארסי עם חולצה רטובה, או חולצה פתוחה הולם את התקופה. האם מתיו מאקפדן מתאים יותר מקולין פירת’ או ההפך. היא אפילו גולשת להשפעות של הספר על הסידרה ברידג’רטון. אין בהתייחסויות האלה להאיר את האופן שבו הקוראים במאה ה 21 קוראים את הספר.
סה”כ זו האזנה מהירה וגם יש בה חלקים מעניינים ביחס לסרטים, אבל לא לספר עצמו.
Reading Pride and Prejudice in the 21st Century/ Patricia A. Mathew
Audiable Edition,1H 43M, 2023
דירוג SIVI –
איכות אודיו –
Another course from Great Courses, the lectures in this series address the canon of Jane Austen’s work and especially the adaptations made of her books over the years.
The lecturer, Patricia A. Mathew, is a professor of English novels in the 18th and 19th centuries and a renowned expert in the Regency era in popular culture. Her other areas of interest include diversity and inclusion in academia and Romanticism and race in literature. At the beginning of the lectures, she clarifies that her natural inclination is towards 19th-century novels that deal with gender and race, a perspective that shapes her approach to the subject. This focus also means she is not the natural choice to discuss the book.
This lecture series is short (about an hour and a half). After describing the book’s plot in a chapter, she focuses on its film adaptations.
In preparation for the lecture, the lecturer traveled to England and read the novel in a hotel in Bath. Her goal was to deeply understand why the novel continues to be influential in the 21st century. This level of commitment is evident in her insightful comparisons with Shonda Rhimes’ series, like Bridgerton, which seems influenced by the Regency period despite its focus on the 18th century. These comparisons highlight her unique perspective and ability to draw connections.
Part of the book’s appeal lies in the character of Lizzie Bennet, an independent, sharp woman who concludes what she sees, is not afraid of men, and rejects two worthy marriage proposals even though she jeopardizes the future of the girls in the family. In addition, the book’s appeal lies in its themes, especially life in a family that causes embarrassment, an ambitious and loud mother, a passive-aggressive father, and their financial situation that forces them to seek worthy marriages to men from well-off families. On a deeper level, the issues of marriage and economic situation reflect on the possibility of social mobility, or the lack thereof.
One key element that would significantly enhance the lectures in this series is including a PDF summary. This tool would allow me to follow the lecturer’s main arguments and improve my retention of the topics discussed. After an hour and a half of listening, I find it challenging to recall the key points of these lectures.
Another thing that bothered me about this series is that, despite the author’s motivation, the lecturer refers less to how 21st-century readers relate to the book and its content and more to Austen’s contemporaries.
For example, she dissects the laws of inheritance and their implications for women in that period, using Mr. Darcy’s estate as a reference. She also dissects the 2005 adaptation, starring Keira Knightley. While she praises the film’s production values, she engages in a spirited critique of Knightley’s casting as Elizabeth Bennet, arguing that her beauty may overshadow the character’s independent spirit.
In the episode after this, she discusses other film adaptations and the male actors who starred in them. She delves into whether Darcy, with a wet or open shirt, is appropriate for the period. Is Matthew Macfadyen more suitable than Colin Firth, or vice versa? She even delves into the profound influence of the book on the Bridgerton series, a connection that is often overlooked. These references are not crucial in understanding how readers in the 21st century interpret the book.
Overall, it is a quick listen, and there are also interesting parts related to the films but not the book itself.
לגלות עוד מהאתר Sivi's Books טעם הספרים
Subscribe to get the latest posts sent to your email.