For English review, please scroll down.
“ההתחלה של כל הדברים”, הוא הספר השלישי של יניב איצקוביץ’ שאני קוראת. בתחילה היה “אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו“, שהרשים אותי וגרם לי לרוץ ולחפש עוד יצירות מפרי עטו. אחר כך הגיעה אכזבה מסויימת עם”אדם וסופי” שהוא מעין תעלומה בלשית המבקשת להתפענח באמצעות מערכות יחסים של הדמויות המרכזיות המאכלסות אותה. ולבסוף, “ההתחלה של כל הדברים” שבו לדעתי הסופר מתעלה ומגיע כמעט ליצירת מאסטרפיס. כמעט מופת, של ספרות משוכללת הן מבחינה תמטית והן מבחינה ביצועית.
הסיפור נע בשלושה צירים מרכזיים:
בציר הראשון, סיפור יחסיהם הסוערים של שלושה חברים מקרט שבאזור טרנסילבניה – רומניה. השלושה נושאים את שמם של גיבורי אגדה יהודית מהמאה ה- 18 : אלישע שטרן, יעקב אדלר ויצחק בלום. בילדותם היו שלישיה בלתי נפרדים. משובות הילדות והנערות שלהם, סיבכו אותם בתעלולים ועם המבוגרים. לעיתים הם לא עמדו בהבטחה של שמם, ולא היו גיבורים. אבל עם התגברות אירועי מלחמת העולם השניה, ובמיוחד הפרעות ביהודים, משפחתם ויהודי הקהילה תלו בשלושה ציפיות שיגשימו את ההבטחה שטמונה בשמם.
בציר השני, סיפור יהודי טרנסילבניה – רומניה. הסיפור מתחיל באגדה על שלושה אחים יהודים עניים, שהצילו את הקהילה היהודית כולה בזמן ביקורו של הקיסר באזור מרמורש. הוא נע באופן מתון בתקופה שבין שתי המלחמות וצובר תאוצה בזמן מלחמת העולם השניה וביחוד באירועי השמד שבוצעו בקהילה.
בציר השלישי, זהו סיפור על כוחה של האהבה, לחצות זמנים גבולות, דתות, אמונות. שלושת הגברים מאוהבים בטוני, והיא לא משיבה את אהבתם אלא מאוהבת דווקא בגוי. אהבה שמנוגדת לנורמות המקובלות באותה העת.
מעל לכל מרחפת רוחה של שאלת הזיכרון ומהותה של העדות החיה והכתובה.
בפרק הראשון של הספר, יעקב אדלר ויצחק בלום מגיעים לביתו של חברם איתו לא התראו כ- 40 שנים. יעקב אדלר שנישא לטוני, מושא אהבתם של שלושת הגברים, היגר לארץ ישראל, הצטרף לקיבוץ והעביר זמנו בפעולות נקם ושילם בחיילים נאצים שהסתתרו ברחבי העולם. יצחק בלום, היגר לארה”ב, נישא לבת עשירים, הקים קרן הון סיכון מבוססת על הונאת פונזי והפך לבליונר. אלישע שטרן, היגר לפריז, שם החל את הקריירה העיתונאית שלו. לאחר שסופר מפורסם לוקח אותו תחת חסותו, הוא מפרסם את הספר “עדות”, שהופך לרב מכר וממצב אותו אולי כסופר השואה החשוב בזמנו וכאינטלקטואל פעיל שלום.
בתחילת הספר, שטרן מתכונן לטקס פרס נובל (לשלום – לא לספרות) כאשר חבריו משכבר הימים מגיעים אל ביתו המפואר בפריז וחוטפים אותו אל מחוזות אירופה המזרחית, אל מעבר לחומה (התקופה שנות ה- 80) ואל מחוזות הזיכרון, העדות והתעתוע במרדף אחרי אישתו הנמלטת של אדלר – טוני, שכביכול ברחה מעבר למסך הברזל ובחזרה לעיירת הולדתם.
כבר בשלב ההתחלתי, חבריו מערערים את תקפות הזיכרונות והעדות של אלישע שטרן ומעמידים אותם בספק וכבדיה. לאורך כל הספר, המחבר ינוע על הקו הדק שבין זיכרון לבדיה ויעמת את זיכרון האירועים שונים מזוויות שונות שיערערו את תקפותו.
“מאז ההכרזה על הפרס אני שומע קולות שמאשימים אותי על כך שחיברתי את רצף האירועים שקרו לי למיתולוגיה. שעשיתי מזה ספרות. שהפכתי את זה למיתוס ולאתוס. הנבזיים יותר אומרים שניפחתי את ממדי האפוקליפסה כדי שאוכל להפוך את עצמי לנביא. אפילו חבריי הקרובים חושדים בי בזיוף. אבל לך ברצוני לומר כך, כי נדמה לי שאתה תוכל להבין זאת: אותם אנשים לא מבינים שהמיתי הוא חלק מהאנושי. הפאתוס אינו בדמיוננו אלא בנפשנו. האתוס הוא צורך קיומי של ממש, לא פחות ממזון ומים. ולכן העדות, כל עדות, חייבת לחרוג מהתיאור. כדי לומר את האמת אנו מוכרחים להציץ אל מעבר לעובדות”
במסע בין עבר להווה, בין זיכרון לתעתוע, הקורא חוזר לעיירת ילדותם, קרט, לתקופת נערותם ובחרותם, לתקופת מלחמת העולם ה-2 ולגירושים ההמוניים לאושוויץ.
איצקוביץ’, נע במומחיות בין קווי העלילה, בין הדמויות השונות, בין העבר להווה, ומלהטט בין זיכרון לבדיה. העלילה נעה כמו כדור דיסקו שמסתובב, וזורק את האור המנצנצץ שלו לכיוונים שונים. הפוקוס של הקוראים נע יחד עם העלילה, הרבדים נערמים וכך גם ההבנה. כל אלה מעניקים לקורא חוויה בלתי נשכחת.
קראתי את הספר והתמוגגתי, מהשימוש שלו בשפה עשירה, מהדימויים, ממורכבות העלילה ובעיקר שמחתי שהספר הזה שיחזר את החוויה שחשתי בזמן שקראתי את- “אף אחד לא עוזב את פאלו אלטו“.
ההתחלה של כל הדברים/ יניב איצקוביץ’
הוצאת כתר, 2024, 383 עמ’
דירוג SIVI –
איכות אודיו –
“The Beginning of All Things” is the third book by Yaniv Itzkovich I am reading. I first encountered his work with “Nobody Leaves Palo Alto,” which left a lasting impression on me and prompted me to seek out more of his writings. However, I was particularly disappointed by “Adam and Sophie,” a detective mystery that focuses on the relationships between its main characters. The disappointment stemmed from the lack of depth in character development and the predictable plot. In contrast, “The Beginning of All Things” showcases the author’s growth and nearly reaches the level of a masterpiece—it’s a sophisticated work both thematically and in its execution.
The narrative unfolds along three main axes:
The first axis tells the story of the tumultuous relationship between three friends from Krete in the Transylvania region of Romania. They bear the names of heroes from an 18th-century Jewish legend: Elisha Stern, Jacob Adler, and Isaac Bloom. In their childhood, they formed an inseparable trio, often causing mischief and disappointing the expectations of their namesake heroes. As World War II escalated, especially with the riots against Jews, their families and the Jewish community held on to the hope that the promise contained in their names would be fulfilled.
The second axis narrates the experiences of the Jewish community in Transylvania. It begins with a legend about three impoverished Jewish brothers who saved their community during an emperor’s visit to the Maramureș region. The story then progresses through the interwar period and gains momentum during World War II, particularly concerning the extermination efforts against the community.
The third axis reveals a narrative focused on the resilience of love, which transcends time, borders, religions, and beliefs. The three men all find themselves in love with Tony, who does not reciprocate their feelings, but she is in love with a Gentile. This complex love becomes a central theme, reflecting the characters’ struggles with their identities and the societal norms of their time.
Above all, ‘The Beginning of All Things’ is a profound exploration of memory, the essence of life, and the power of written testimony. It invites readers to delve into these complex subjects, stimulating their intellect and engaging them in a thought-provoking journey.
In the book’s first chapter, Yaakov Adler and Yitzhak Blum visit their friend Elisha Stern’s home after 40 years of separation. Yaakov Adler, who married Tony—the object of affection for all three men—immigrated to Israel, joined a kibbutz, and engaged in acts of revenge against Nazi soldiers hiding around the world. Yitzhak Blum moved to the United States, married a wealthy man’s daughter, founded a Ponzi scheme-based venture capital fund, and became a billionaire. Elisha Stern settled in Paris and began a not-so-much-successful journalism career. After receiving mentorship from a famous author, he published a bestseller titled “Testimony,” establishing him as a leading Holocaust writer and peace activist.
As the story begins, Stern is preparing for a Nobel Prize ceremony (for peace, not literature) when his long-lost friends arrive at his luxurious Paris home and kidnap him to Eastern Europe, beyond the Wall (in the 1980s). They journeyed to the past, seeking Adler’s wife, Toni, who supposedly fled beyond the Iron Curtain and returned to their hometown.
Initially, Stern’s friends challenge the validity of his memories and testimonies, casting doubt on them. Throughout the book, the author skillfully navigates the fine line between memory and fiction, presenting the recollections of events from multiple perspectives that further complicate their authenticity.
As the narrative shifts between past and present, between memory and illusion, the reader is taken back to the characters’ childhoods in Keret, their youth, and the harrowing experiences of World War II, including the mass deportations to Auschwitz.
Itzkovich adeptly weaves together the plotlines, transitioning between different characters and periods while balancing memory and fiction. The story unfolds like a spinning disco ball, casting its sparkling light in various directions. Readers’ focus shifts along with the narrative, accumulating layers of meaning and understanding, ultimately providing an unforgettable experience.
I found immense pleasure in the book, particularly its rich language, vivid imagery, and intricate plot. It’s a narrative that immerses the reader in its world, captivating them with its detailed descriptions and engaging plot. Most importantly, it reignited the same delight I experienced while reading ‘Nobody Leaves Palo Alto.’
לגלות עוד מהאתר Sivi's Books טעם הספרים
Subscribe to get the latest posts sent to your email.