2022 - דירוג sivi ★★★★ - להט"ב - מודן - סטוריטל - אייקסט - תרגום

גברת גם וגם/ ג'ניפר ויינר

ג'ו ובתי היו צעירות כשאביהן נפטר באופן פתאומי. עד למותו בשנות ה 50 של המאה ה20, אימן היתה עקרת בית יהודיה ומטופחת והן זכו לחיות בפרפברים בנוחות כלכלית.

מותו של האב פותח שרשרת אירועים שתימשך כ 4 עשורים.

האם תאלץ לפרנס את הבנות והן יאלצו להתמודד עם דרישותיה כולל רצונה שיעמדו בבדרישות חברתיות ונורמטיביות.

הבת הבוגרת ג'ו, טום בוי ספורטיבית שבדיוק החלה לגלות את מיניותה ואהבתה לנשים, נאלצת להסכין עם העובדה שתאלץ ללמוד בקולג' מקומי בניגוד לרצונה ללמוד בקולג ידוע אך יקר. שם תפגוש את אהבת חייה, שלי, ותבנה חלומות.

הבת בצעירה בתי, הכישרונית והיפה תאלץ להתמודד עם שרשרת אירועים קשים שתחילתם בחוויות הטרדות מיניות שהיא חווה מידי הדוד שלה, שמנצל אותה מינית בזמן שהוא משלם לה 10 דולר לבצע משימות פעוטות וחסרות ערך. כשהיא מנסה לספר לאימה על כך, האם מבטלת את התלונות שלה והיא נאלצת לסבול הטרדות ונגיעות לא הולמות לאורך זמן עד שאחותה הגדולה חוזרת ממחנה הקיץ בו עבדה ועוצרת את הדוד.

ההטרדות הללו חורכות את רישומן בנפשה הצעירה של בתי ומתוות את מסלול חייהן של הבנות. טרגדיה רודפת טראומה ונראה שרק בגיל 40 (בתי) ו 50 (ג'ו) הן מצליחות לממש את עצמן ולהגיע למנוחה ולנחלה.

הספר עוסק בשלל נושאים שחלקם מטרידים את האמריקאי הלבן מהמעמד הבינוני עד היום כמו: הפרדה גזעית, התעשרות ורווחה כלכלית ואי השוויון בין נשים וגברים.

חלקם מטרידים את יהדות ארה"ב, כמו התבוללות, נישואים בין עדתיים ושימור דור ההמשך.

וחלקם העסיקו את האמריקאים בשנות ה 50- 60- 70 של המאה ה 20 כמו מלחמת ויאטנם, זוגות חד מיניים וסמים.

העלילה ליניארית ועוקבת אחר קורות הבנות והסביבה הקרובה בשנים שחולות משנות ה 50 ועד 2022. היא עוקבת באופן גס אחר השינויים החברתיים והתרבותיים בארה"ב והיא מנתחת גם חלק מהשינויים במבט אנתרופולוגי וסוציולוגי אם כי מדובר כאן בניתוח גס מאוד.

סיפור העלילה המרכזי די טראומתי. הוא בעיקר עוסק בתחיה מחדש ועלייה של הבנות מהאפר לאחר הרס, חורבן וניפוץ התמימות והחלומות שלהן. הוא גם אופטמי ועוסק בכוחה של המשפחה ושל אהבת אמת, אם כי אלה מגיעים בשלבים מאוחרים בספר ויש להם טעם מריר.

יחד עם זאת ולמרות אורכו של הספר הקריאה בו קלחה לי ונהנתי ממנה. גם מהחלקים הפחות נעימים, וברוך השם יש בו די הרבה חלקים לא נעימים.

מאחר וקראתי את נשים קטנות לאחרונה הרגשתי גם את הרפרנס לספר באופן די בולט. אם כי הספר לא מטיפני והוא מכיל יותר את השונות והשאיפות של כל אחת מהדמויות ובכך דיינו.

גברת גם וגם/ ג'ניפר ויינר

הוצאת מודן, 2020, 516 עמודים

דירוג SIVI –

דירוג: 4 מתוך 5.

איכות אודיו

דירוג: 4 מתוך 5.

🤞 קבלו מייל מרוכז אחת לשבוע!

אנחנו לא שולחים ספאם! למידע נוסף ניתן לקרוא את מדיניות הפרטיות שלנו.

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.